Pandemie vybírá vítězný eshop

Z poklidného roku s plánovaným růstem v desítkách procent se najednou stal příběh, za který by se nestyděl ani Netflix. Znovu jsme se přesunuli do roku 2008 a máme tu finanční krizi, ze které vzejdou vítězové a poražení. Segment eshopů může být na té lepší straně, ale jaké eshopy uspějí, to bude záležet na jejich rychlosti transformace a využití příležitostí, které změna vyvolala.

samurajka2-1024x664

*Budou padat eshopy, udělejte správné kroky v cenotvorbě, ať nepadne Váš eshop

 

Kroky k přežití a následná expanze

Přežití – Maximalizujte počet objednávek

Obchod potřebuje cash flow, proto je důležité maximalizovat počet objednávek/zisku. Lidé odkládají u většiny typů produktů spotřebu a objem trhu klesne. Proto je potřeba z tohoto dílu získat co nejvíce.  

  • Využívejte dynamický pricing. Cenová sensitivita a výkyvy cen jsou teď mnohem častější, je nutné na ně rychle reagovat. Nejde ani tak o jednorázové marketingové akce, ale o nastavení dlouhodobé krizové cenotvorby tak, aby se maximalizoval příjem a čistý zisk byl pozitivní nula. Pokud dynamický pricing nepoužíváte, kontrolujte ceny v častější frekvenci.
  • V cenotvorbě se zaměřte/propagujte na nominálně levnější položky. Lidé v době krize preferují menší jednorázový výdaj.
  • Pokud nabízíte sety a můžete je upravit, zaměřte se na tvorbu menších balení.
  • Cena objednávky pro dopravu zdarma. Mocný nástroj, který mění výrazně strukturu objednávek. Postup jak vypočítat optimální dopravu zdarma naleznete v tomto článku.
  • Zvažte omezení bidování produktů. Tím, že se Vaše produkty budou nacházet na lepších pozicích v porovnávačích  je bidování často zbytečné a ušetřené prostředky promítněte do výhodnější ceny produktů.
  • Naceňujte kontrastem. Změňte pozice produktů v katalogu tak, aby nominálně levný produkt byl vedle výrazně dražšího.
  • Zaměřte se na propagaci „lead produktů“ a s cenou běžte, až kam můžete. My standardně používáme report, který vybírá produkty dle různých metrik. Jednoduší formu naprogramujete rychle. Projděte všechny produkty a zjistěte, v kolika objednávkách byl produkt jako první vhozen do košíku.

Stabilizace – Příležitosti na novém transformovaném trhu
Trh se již změnil a staré pořádky silných eshopů nemusí platit.     

  • Menší hráči dorovnali podmínky. Došlo k zavření/omezení showroomu, výdejních míst velkých obchodů získávají menší obchody najednou srovnatelnější podmínky. Všichni se musí spoléhat na PPL nebo na poštu. Menší obchody, ale pronájem showroomu platit nemusí.
  • Tím, že jste maximalizovali počet objednávek, měl by také růst počet nových zákazníků, a to alespoň poměrově. Podporujte kanály, které Vám nejvíce přinášejí nové zákazníky. Zaměřte se i na konkrétní produkty.
  • Využijte cash flow k zvýšení produktivity. Implementace nových technologií je mnohdy zdlouhavé, ale nemusí být finančně náročné, využijte čas a nasazujte technologie na bázi strojového učení. Dynamický pricing, doporučování produktů, třídění katalogu, smart emailing,

Expanze 
Nikdo teď neví jak dlouho a jak hluboká krize bude, ale až skončí, stabilizujete ceny a díky zaměření na získávání nových zákazníků budete mít výhodnou pozici. X% nových zákazníků se stanou stálými a to Vám pomůže k rychlejšímu růstu. Díky již implementovaným novým technologiím a nižším platovým nákladům budete moci být cenově agresivnější než konkurence nebo naopak více investovat do reklamy. V obou případech budete mít výraznou konkurenční výhodu a Váš eshop bude mít lepší pozici než před krizí.

 

Chcete problematiku prodiskutovat, kontaktujte nás, nebo se s námi podělte o Vaše názory v komentářích.

Sdílet příspěvek

Komentáře (1)