Analýza dopravy u nás a v Evropě. Kde mají české e-shopy mezery?
Ať už prodáváte kontaktní čočky, ledničky, nebo kancelářský nábytek, musíte produkty k nakupujícím doručit. Logistika je jedním z nejdůležitějších faktorů ovlivňujících úspěšnost e-shopu. Způsob i cena dopravy často rozhodují o tom,
jestli zákazník provede objednávku. Jak jsou na tom české e-shopy v porovnání s Evropou? Dokážou dopravu využít jako konkurenční výhodu?
České e-commerci kraluje několik nejsilnějších e-shopů. V jejich závěsu bojují o přízeň nakupujících tisíce dalších online obchodů, které dělají všechno proto, aby se zařadily mezi úspěšné – pro internetové prodejce roste s neustále se vyvíjející konkurencí význam správného nastavení přepravy zásilek.
71 % lidí vybírá e-shopy, které nabízejí dopravu zdarma. Zdroj: APEK
Co nejrychlejší a nejkvalitnější doručení zboží je stále důležitější, a proto se stává jedním z klíčových faktorů pro rozvoj e-shopu. Vybrání metody dopravy tak není pouze procedurálním krokem v nákupu, ale je to možnost, jak si vytvořit konkurenční výhodu a budovat loajalitu.
Prodejci mají spoustu možností, jak se s dopravou vypořádat. Na české scéně se poměrně mnoho spotřebitelů rozhoduje o koupi na základě ceny za dopravu a e-shopy se tomu podřizují, i když to nemusí být ideální řešení.
Jak se české e-shopy umí vypořádat s dopravou v různých segmentech? Jak si stojíme v porovnání s Evropou?
Parfémy, dopravu zdarma nečekejte
Parfémy jsou poměrně specifickým sortimentem, což se odráží v nastavení cen za dopravu: Vyšší cenová hladina v poměru k hmotnosti a rozměrům hraje velkou roli při jejím určování.
Je zajímavé sledovat, že téměř všechny e-shopy s parfémy dopravu zpoplatňují (od 70 Kč za balíček a výš; pouze několik obchodů poskytuje za určitých podmínek dopravu zdarma). Naproti tomu je např. u západních sousedů zcela běžná doprava zdarma nad určitý nákup (UK nad 1 750 Kč, DE nad 540 Kč apod.).
Podle průzkum hledá až 78 % spotřebitelů nejlevnější možnou dopravu. Zdroj: ecommerce-platforms.com
Zahraniční obchody využívají v tomto segmentu několika tipů dopravců, což je dnes zcela běžné. Klasická doba doručení zásilky je do 48 hodin a každá další nadstandardní služba, jako je expres doručení a doručení na čas, samozřejmě zvyšuje cenu dopravy.
Kromě toho, že české e-shopy s parfémy používají jako možnost doručení vyzvednutí zásilek v kamenných prodejnách, nebo na odběrných místech (Zásilkovna, Uloženka…), nenabízejí zákazníkům nic navíc. Málokdy se setkáte s jakýmkoliv nadstandardem, jako je expresní doručení, speciální doručení na čas a dalšími službami.
Tabulka 1: Parfémy – běžná doprava a doprava zdarma u vybraných českých a evropských e-shopů
E-shop | Běžná cena dopravy v Kč* | Doprava zdarma při nákupu nad částku v Kč* |
---|---|---|
parfemgroup.cz | 75 | x |
jedenklik.cz | 89 | x |
elnino.cz | 88 | x |
parfums.sk | 107 | 1782 |
perfumesko.pl | 83 | x |
parfumdreams.de | 95 | 540 |
redzilla.de | 135 | 405 |
allbeauty.com | 175 | 1750 |
garden.co.uk | 175 | 1750 |
* Ceny byly přepočteny v kurzech ze dne 7. 6. 2016
IT a elektronika – něco za něco
Také u dopravy IT produktů se setkáváme s určitými specifiky. České e-shopy operují s dopravou zdarma poměrně často. Např. u tsbohemia.cz získá zákazník dopravu zdarma při nákupu nad 2 000 Kč (vlastní doprava tsbohemia.cz), a to i u velkých spotřebičů, včetně vybalení produktu. Zákazníci si připlatí za vynesení do patra a za každý kilometr navíc, který je vzdálen více jak 20 km od centra krajských měst.
Megapixel.cz poskytuje dopravu zdarma při nákupu nad 10 tisíc Kč, jinak standardně za 149 Kč. E-shop czc.cz například s dopravou zdarma vůbec neoperuje.
V evropských e-shopech je naopak doprava zboží zdarma k vidění zřídka kdy. Pouze výjimečně u malého nerozměrného zboží ji prodejci nabízejí, protože náklady na balné a samotnou dopravu jsou o něco nižší (obvykle do 30 kg). Obecně jsou opět samozřejmostí nadstandardní služby dopravy za příplatky.
69 % zákazníků internetových obchodů využívá při většině svých e-nákupů služeb některého z dopravců – volí obvykle variantu doručení objednávky domů, či například do zaměstnání. Zdroj: APEK
Cena za dopravu u větších produktů je odstupňována podle hmotnosti (např. GB: do 10 kg za 210 Kč, nad 50 Kč za 700 Kč v přepočtu). U polských e-shopů je doprava zpoplatněna skoro vždy (např. obchod krsystem.pl pracuje s cenou následovně: při nákupu do 9 600 tisíc Kč utratí zákazníci za dopravu 191 Kč, do 16 tisíc 224 Kč atd.).
U našich východních sousedů e-shopy pracují s cenou obdobně: Cena dopravy je stanovena podle rozměrů a hmotnosti doručovaného zboží (např. mobilonline.sk: zásilky do 30 kg za 81 Kč, nad 30 kg za 135 Kč v přepočtu).
Tabulka 2: IT – běžná doprava a doprava zdarma u vybraných českých a evropských e-shopů
E-shop | Běžná cena dopravy v Kč* | Doprava zdarma při nákupu nad částku v Kč* |
---|---|---|
kasa.cz | od 99 | 2000 |
megapixel.cz | 149 | 10000 |
tsbohemia.cz | od 61 | 500 |
gigastore.sk | 81 | DPD 1350 |
Slovenská pošta 26 973 | ||
krsystem.pl | 191 při nákupu za 0 až 9 600 | x |
224 při nákupu za 9 600 až 16 000 | x | |
256 při nákupu za 16 000 až 22 400 | x | |
voelkner.de | 108 | 3400 |
comtech.de | 135 | 2673 |
reichelt.com | 338 do 10 kg | x |
každých dalších 10 kg za 195 | x |
* Ceny byly přepočteny v kurzech ze dne 7. 6. 2016
Bílé zboží, potenciál na dopravě vydělávat
Bílé zboží je jednou z kategorií, u které je doprava zásadní. Spotřebitelé často nakupují objemné produkty jako ledničky, pračky, mrazničky… Jen málokdo má možnost dovézt si spotřebič domů sám, popřípadě ho vynést do vyšších pater. V tomto segmentu je důležité, jak s dopravou e-shopy nakládají.
Podobně jako u IT produktů a elektroniky, je u bílého zboží častým jevem doručování zdarma při určité výši nákupu, či při zakoupení vybraných produktů. Standardem je využívání služeb dopravců, kteří zásilky obvykle doručí za první uzamykatelné dveře.
S vlastní dopravou pracují tuzemské e-shopy minimálně, např. Alza Expres rozváží po Praze a tsbohemia.cz doručuje vlastními silami zboží do 20 km od krajských měst. Jednou z výjimek je datart.cz, jenž má velice propracovaný systém vlastní dopravy (vlastní vozy, služby jako vynesení a rozbalení zboží, odvoz starých spotřebičů, instalace apod.). Tento trend je pro mnoho klientů velice lákavý a lze tedy očekávat, že datart.cz budou následovat další obchody.
Hlavními kritérii výběru dopravce při nákupu na internetu jsou nejnižší cena (31 %),
služby nabízené dle konkrétní objednávky (24 %) a předchozí zkušenosti (23 %). Zdroj: APEK
Zcela odlišně se chovají německé e-shopy. Je obvyklé, že za každou položku účtují jinou částku za dopravu: Například obchod mobelplus.de rozlišuje dopravu u každé konkrétní kategorie produktů (mikrovlnky za 540 Kč, set trouby a varné desky za 1 350 Kč v přepočtu apod.). Na stejném principu funguje schmausshop.de a další obchody.
Pro západní země je mnohem typičtější, že často využívají k doručování vlastní dopravu. Tento trend se stále rozrůstá, a to převážně u významnějších e-shopů. Je obvyklé, že ceny za dopravu jsou poněkud vyšší, ale vykompenzované velice kvalitním zákaznickým servisem. Navíc je možné tento způsob dopravy využít jako další zdroj tržeb.
Tabulka 3: Bílé zboží – běžná doprava a doprava zdarma u vybraných českých a evropských e-shopů
E-shop | Běžná cena dopravy v Kč* | Doprava zdarma při nákupu nad částku v Kč* | Nadstandardní služby |
---|---|---|---|
datart.cz | zdarma za první dveře | x | vlastní doprava, 249 - 549 dle termínu, výnos, rozbalení, instalace, expres doprava za 149 Kč |
DPD od 90 | 1000 | ||
Česká pošta od 90 | 1000 | ||
sporilek.cz | od 75 | 2000 | výnos, zpětný odběr za poplatek |
kamennyobchod.cz | 99 | u vybraných produktů | výnos, zpětný odběr za poplatek |
velké spotřebiče 369 | u vybraných produktů | ||
senton.sk | nespecifikováno | 8100 | x |
electro.pl | nespecifikováno | 634 | x |
mobelplus.de | od 135 | x | x |
každá kategorie produktů má zvláštní cenu (od 135 do 1 350 | |||
coopelectricalshop.co.uk | každá kategorie produktů má zvláštní cenu (od 350 do 1925) | úterý - sobota bez specifikace dne a hodiny doručení zdarma | doručení v určitý den a dobu, příplatek 350 Kč |
* Ceny byly přepočteny v kurzech ze dne 7. 6. 2016
České e-shopy mají co dohánět
Na sledovaném vzorku evropských e-shopů je vidět, jak jednotlivé země pracují s dopravou. Čeští online spotřebitelé si e-shopy vybírají hlavně kvůli nízké ceně dopravy (dle průzkumů APEK hledá 71 % lidí internetové obchody, které nabízejí dopravu zdarma). Tomu se většina e-shopů zcela podřizuje, i když spousta zákazníků je ochotna si připlatit za lepší služby. Nutno dodat, že doprava zdarma se nemusí rovnat úrovni kvality dopravy (slibovaný čas dodání, zabalení zboží apod.)
31 % lidí si rádo připlatí za expresní dopravu 100 – 150 Kč. Zdroj: APEK
Doprava zdarma je pro zákazníka bezpochyby opticky zajímavější, ale je podstatné při této taktice vědět, nakolik je tato možnost konkurenceschopná. Dopravu zdarma se například vyplatí využívat u „drahých“ produktů.
V porovnání s ostatními zeměmi je na českém online trhu stále vysoký potenciál při využívání jiných možností dopravy a nadstandardu: Přestože jsou zákazníci ochotni připlatit za expresní dodávku, doručení na čas, kompletní doručení, rozbalení a instalaci spotřebičů, většina e-shopů poskytuje pouze základní volby dopravy.
„Jeden rok jsme se zapojili do akce cenového srovnávače Heuréka ‚Den dopravy zdarma‘. Tušili jsme, že nám to moc nepřinese, ale vyhověli jsme přání našich zákazníků. Ve finále sice přišlo více objednávek, ale na levné zboží. Na akci jsme prodělali, ale byla to cenná zkušenosti. Už alespoň víme, že nabízet dopravu zdarma postrádá ekonomický smysl,“ majitelka Dráček.cz, Michala Loudínová.
Tím pádem vzniká pro obchody pracující s dopravou dokonaleji konkurenční výhoda. Z analýzy jasně plyne, že i způsoby dopravy, doručení a šíře nabídky doplňkových služeb hrají významnou roli při celkovém pohledu zákazníků na internetový obchod.
Je pro vás při nakupování rozhodující cena dopravy, nebo si raději připlatíte za lepší služby?
Komentáře (1)