Zákazník versus prodejce: Povánoční slevy v praxi

Je to sleva, není to sleva. Vyplatí se to, nevyplatí se to… Po speciálních nákupních akcích se vždy mezi spokojenými i reptajícími nakupujícími šíří jedna velká otázka: Jak to se slevami doopravdy, ale doopravdy je?

Někteří se cítí naprosto unešení ze super výhodného nákupu. Jiní nevěřícně hledí
a spílají prodejcům – podvodníkům. Pojďme na to od lesa, v reálném příběhu.

italka_oprava

Před několika dny jsme pro vás publikovali analýzu povánočních slev. Hodně čísel, hodně informací a taky hodně dohadů o tom, jestli jsou ty slevy švindl, či ne. Všeobecně je téma pravdivosti a legálnosti slev hodně diskutované. Zahleďme se na tuhle cenovou strategii očima zákazníka.

Zrovna když výše zmiňovaný článek putoval na náš blog, ozvala se mi přes WhatsUp kamarádka z Velké Británie, se kterou jsem já a má přítelkyně loni podnikli pouť do Santiaga de Compostela. Rozhodovala se o koupi spacího pytle:

1

Co myslíš? Speciální materiál.. super lehký! 700 gramů!!! Super malý!!! Ale na dvě sezóny ok. Jiný byly velký.. těžký a příliš teplý. Sice má 2m15cm.. ale je tak kompaktní, že mi to nevadí.

Kamarádka věděla, že se v outdoorovém vybavení vyznám, a tak jsem rychle přečetl první seriozní recenzi, abych jí mohl poradit.

 

2

Četl jsem recenzi, není to špatný spacák, ale já dávám přednost teplejším (i pro Jitku). Komfort 12 stupňů není dost, pokud seš unavená a potřebuješ víc tepla. Já bych koupil 800 – 900g variantu.

Koupila jsem ho, miluju ho. V ostatních jsem se potila!

Musím přiznat, že mě zpráva o koupi překvapila. Netušil jsem, že stojí přímo v obchodě. Spacák není zrovna věc, kterou kupujete často. Já sám jsem svůj spacák vybíral několik měsíců – přečetl jsem snad všechny recenze a zkouknul videa na youtube.

 

3

Nechtěl kazit radost, tak jsem jí odpověděl.

Není problém, užij si ho, ale příště mi dej vědět o den dřív a já ti připravím několik tipů.

 

spacos

spacak2

Pořád ho můžu vrátit. Mám 28 dní na jeho vrácení, kdy dostanu peníze zpátky.

Ok, jaký je tvůj cenový limit?

Dobře.. tenhle stál 42 liber.. Ale byl s 50% slevou. Za 40 liber takový spacák nekoupíš. Nebo snad jo?

 

5

Prolítnul jsem své oblíbené britské e-shopy, abych našel lepší cenu.

Běžná cena je 60. Pokusím se projít své oblíbené e-shopy a uvidíme, jestli je někde lepší nabídka.

Ok.. dej mi vědět. Ale já nikdy neviděla tak kompaktní spacák. Všiml sis, jak je maličký? Myslela jsem, že je všechno perfektní.

 

spacak3

Plná cena byla 60 liber… Nevšimla jsem si, že byl poslední bez cenovky. Celý krámek byl označený cedulemi, že je sleva 50 % na vše. Když mi prodavač řekl 42 liber, myslela jsem, že je to velice výhodná nabídka. Spletla jsem se. Nakupovala jsem moc zbrkle s vědomím, že je to dokonalé. Takže ho vrátím. 

Nejprve euforie z nákupu, následně vystřízlivění. Kde se stala chyba? Unáhlenost zákazníka, nebo chytrá cenová strategie prodejce?

Není všechno zlato, co se třpytí

Kamarádka se cítila podvedená, protože nenakoupila tak výhodně, jak si myslela. Kdyby byla původní cena 80 liber, tak by byla nejspíš spokojená. Obchodník naopak  předvedl perfektní práci s cenou.

Tento příběh krásně demonstruje, že ne vše, co se zdá jako výhodné a dobré, ve skutečnosti pak takové i je. Čili nechat se zmást cenovou strategií obchodníka je v celku snadné.

Jenže…

Každý spotřebitel je sám svého štěstí strůjce. Zákazník se o koupi rozhoduje sám. Nikdo ho k ničemu nenutí. Je důležité uvažovat selským rozumem a nenechat se jednoduše pobláznit. Když se někde objeví sleva 70 % na televizi, tak asi není něco úplně v pořádku. Je jasné, že obchodník nebude rozdávat TV zdarma jako Babiš koblihy.

Nechci nikomu sahat do svědomí, ale spousty spotřebitelů nemají základní marketingovou a cenovou gramotnost – nedovedou sami vyhodnotit, zda se jedná o výhodný nákup. Pak z toho vzniká obvykle neoprávněné pranýřování prodejců.

Na druhé straně…

Ze strany prodejce rozhodně nejde o žádný podvod. Jedná se o legitimní cenovou strategii – obchody zboží opravdu zlevňují, takže z pohledu zákona je vše v naprostém pořádku. Používání ukotvení ceny, časových slev a dalších cenových taktik není trestné. A doufám, že ani nikdy nebude.

Je logické, že se obchody snaží všemožně zaujmout spotřebitele, aby neodkládali svou potřebu na jindy
a nejlépe ihned impulzivně provedli nákup.

Záleží pouze na obchodníkovi, jak dokáže pracovat s cenou. U mnoha prodejců je cenová strategie hodně zanedbávaná, z čehož pramení také nemožnost prosadit se na trhu a celkový neúspěch.

Nechcete bloudit v cenovém labyrintu? Sledujte náš blog. Vždy se na něm najdou užitečné informace pro spotřebitele i zákazníky.

Sdílet příspěvek

Komentáře (0)