Hledání slev v kupce sena? Analýza povánočních výprodejů

Už je to tu zas. Po Černém pátku a předvánočním šílenství se na scéně objevuje další ze série velkých „zákazníkolapek“ – povánoční výprodeje. E-shopy opět připravily slevy šplhající k výšinám, opět na nás vyrukovaly se všemožnými triky a opět nazdobily ceny lákavým pozlátkem. Nebo se letos polepšily?

Každoročně spotřebitelé čekají na povánoční slevy. Co letos, vyplatila se trpělivost?

Co by to bylo za Vánoce, kdyby nás prodejci hned během premiéry štědrovečerní pohádky nezačali v médiích bombardovat salvou reklam o extra výhodných povánočních slevách. Někteří už si zvykli, jiní na výprodeje čekají jako na slitování boží.

Tak, jako si tradičně na Nový rok připíjíte šampaňským, monitorujeme pravidelně ceny v povánočních výprodejích, abychom vám předali dar nejcennější – pravdu.

Nyní jsou povánoční výprodeje stále v plném proudu. Má smysl zaobírat se jimi? Co objevil náš analytický nástroj Karsa Monitor, který sledoval 117 kategorií v předních 123 e-shopech v období mezi 1. 10. 2016 a 2. 1. 2017?

V článku najdete:

Analýza e-shopů: Skutečných slev stále poskromnu
Analýza kategorií: Nejvyšší slevy u TV, herních konzolí a sušiček
Analýza notebooků a tabletů: Opravdová vs. opakovaná sleva
Vývoj cen mobilních telefonů v období mezi 2. 12.  2016 a 2. 1. 2017
Závěr: Jaká je realita slev?

Analýza e-shopů: Skutečných slev stále poskromnu

Opravdu? Sleva 80 %? E-shopy jdou při povánočním zlevňování stále dál a dál a příště nám snad nabídnou 120 %.Málokdo dokáže odolat slevám stoupajícím až k 90 %. Proč si tedy před Štědrým večerem neutáhnout trochu opasek a nepočkat si na povánoční výprodeje?

Otázka zní: Do jaké míry jsou zlevnění reálná? E-shopy umí využít spousty cenových taktik, jako ukotvení ceny, opakované slevy apod., aby zákazníka přitáhly k nákupnímu košíku. Poznat skutečnost je možné pouze tehdy, pokud daný produkt sledujete delší časové období a pravidelně.

Průměrná výše skutečného snížení cen u slevy přesahujících 5 % činí zanedbatelné 1 %, což je při proklamaci výhodných povánočních výprodejů velice málo. 

Je zajímavé pozorovat, jak jednotlivé e-shopy pracují při povánočních výprodejích se slevami. E-shopy okay.cz a notino.cz nabídly ze všech sledovaných obchodů nejvyšší podíl skutečných slev: 11 % a 6 %. Další internetové obchody jako electroworld.cz, teshop.cz, mall.cz apod. nabídly slevy v rozmezí 0 až 3 %, což je velice zanedbatelné snížení ceny (viz Tabulka 1 – slevy, které byly vyšší než 5 %).

Obchody s nejvyšším podílem slev zároveň pracovaly s nejvyšší opakovanou slevou: okay.cz opakovaně zlevnil 5 % produktů, notino.cz 2 % produktů.

Tabulka 1: Cenová strategie vybraných e-shopů u slev vyšších než 5 %

E-shopPodíl produktů se skutečnou slevou v %Podíl produktů s opakovanou slevou v % *Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % **Podíl nejdražších produktů v % ***
okay.cz115 14.71
notino.cz62 21.85
kasa.cz41 17.91
nej-ceny.cz30 23.84
teshop.cz32 19.32
expert.cz33 19.10
alza.cz31 18.52
mall.cz31 17.62
huramobil.cz21 47.42
kamennyobchod.cz21 43.81
czc.cz10 24.13
electroworld.cz10 19.33
exasoft.cz00 32.82

* Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
** Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů – týká se slev, které jsou vyšší než 5 %, a to pouze u skutečně zlevněných produktů. Tzn., že například u okay.cz byla průměrná výše slevy 14,7 % pouze u 11 % produktů
*** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšíí

Z Tabulky 2 je zřejmé, s jakými reálnými slevami e-shopy pracovaly. U slev vyšších než 10 % už míra zlevňování klesla. Notino.cz nabídlo průměrnou slevu 21,8 % u pouhých 3 % produktů, kamennyobchod.cz sice pěkně vypadajících 43,8 %, ale pouze u 1 % produktů.

Ostatní internetové obchody daly spotřebitelům za určitých podmínek průměrné slevy i přes 40 %, ale pouze u 1 % produktů, což v podstatě ani nestojí za řeč. Platí, že čím vyšší  průměrná výše slevy, tím menší podíl zlevněných produktů. Více dat naleznete v Tabulce 2.

Tabulka 2: Průměrná výše slev vybraných e-shopů v % (slevy vyšší než 5, 10, 15 %)

E-shopPodíl produktů se skutečnou slevou v % (slevy > 5 %)Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % (slevy > 5 %)Podíl produktů se skutečnou slevou v % (slevy > 10 %)Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % (slevy > 10 %)Podíl produktů se skutečnou slevou v % (slevy > 15 %)Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % (slevy > 15 %)
digiboss.cz113.30 23.70 31.9
alza.cz316.22 18.51 23.9
notino.cz616.13 21.82 27.3
kamennyobchod.cz228.41 43.81 56.5
czc.cz118.41 24.10 29.7
patro.cz217.61 23.41 27.7

 

Analýza kategorií: Nejvyšší slevy u TV, herních konzolí a sušiček

Reklamy na povánoční výprodeje lákají v podstatě na všechno zboží. Skutečné slevy se často týkají pouze některých kategorií. Jednou takovou taktikou je např. zlevnit telefonní pouzdra a mobilní telefony naopak nikoliv, nebo jen minimálně. Pouzdro tak zafunguje jako návnada, která přivede nakupující do e-shopu. Ten nakupuje dále produkty, na které prodejce aplikoval opakovanou slevu, nebo je dokonce podražil.

Největší podíl skutečných slev při letošních povánočních výprodejích najdete u kategorií: TV – 19 %, herní konzole – 7 %, sušičky – 5 %. 

Analýzou Karsa Monitor prošlo 117 kategorií. Z nich bylo skutečně zlevněno 88 (jako skutečná sleva je v analýze považována hodnota, která je o více než 5 % vyšší než všechny ceny ve sledovaném období). Reálně výhodné slevy byste však mohli napočítat na prstech jedné ruky.

Za zmínku stojí televizory, které můžete nakoupit s průměrnou slevou 13,9 % u 19 % skutečně zlevěných produktů, sušičky s průměrnou slevou 15,4 % u 5 % skutečně zlevněných produktů a parfémy s průměrnou slevou 15,5 % u 4 % skutečně zlevněných produktů. Tato čísla se týkají slev vyšších než 5 %. Další data najdete v tabulkáchá 3 a 4.

Tabulka 3: Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 5 %

KategoriePodíl produktů se skutečnou slevou v % *Podíl produktů s opakovanou slevou v % **Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % ***Podíl nejdražších produktů v % ****
TV197 13.90
Herní konzole70 14.27
Sušičky53 15.40
Parfémy43 15.54
Pračky42 12.91
Audio31 15.92
Péče o tělo31 15.73

* Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
*** Průměrná sleva – podíl produktů ve slevě, které jsou vyšší než 5 %
**** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšíí

 

Tabulka 4: Nejvyšší snížení cen vybraných kategorií u slev vyšších než 10 %

KategoriePodíl produktů se skutečnou slevou v % *Podíl produktů s opakovanou slevou v % **Průměrná výše slevy u skutečně zlevněných produktů v % ***Podíl nejdražších produktů v % ****
TV115 16.90
Sušičky32 18.80
Mobily, GPS21 30.61
Auto Hi-Fi21 15.70
Nádobí20 15.61
Lednice11 19.30
Notebooky a Tablety10 15.31

* Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
*** Průměrná sleva – podíl produktů ve slevě, které jsou vyšší než 10 %
**** Podíl nejdražších produktů – konečná cena, která je za sledované období nejvyšší, tzn. že cena nebyla ve sledovaném období nikdy vyšíí

 

Analýza notebooků a tabletů: Opravdová vs. opakovaná sleva

Notebooky a tablety jsou evergreenem při výběru vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor, jak naložit s taktikou jejich naceňování.

Ve sloupci notebooky a tablety s nejvyšší skutečnou slevou najdete produkty, u nichž během povánočních výprodejů výrazně klesla cena. Když se podíváte, kolik e-shopů je prodávalo, zjistíte, že se ve většině případů nejedná o top produkty.

U opakované slevy jde o podobný případ s tím rozdílem, že ceny produktů byly uměle navýšeny a během povánočních výprodejů sraženy na původní hodnotu.

Tabulka 5: Notebooky a tablety s nejvyšší opakovanou a skutečnou slevou (slevy vyšší než 10 %)

Notebooky s nejvyšší skutečnou slevou *Nejnižší cena dle heureka.cz v KčPočet e-shopů nabízejících produktNotebooky a tablety s nejvyšší opakovanou slevou **Nejnižší cena dle heureka.cz v KčPočet e-shopů nabízejících produkt
HP ZBook T7V78ES34 33121HP Spectre W7B09EA34 48823
Lenovo ThinkPad 20BS003QMC44 9905Lenovo ThinkPad 20AV006AMC22 8901
ASUS UX305UA-FC001T18 56311Lenovo IdeaPad Z50-70, černá 59442742W14 9992
Lenovo Yoga 3 8' - 16GB, černá ZA090006CZ3 99014Dell XPS 12 (9250) Touch, černá 9250-789740 8957
Dell Precision 15 (3510), černá WR3NN33 6412HP Elite x2 1012 G1, stříbrná L5H24EA34 56326

Data z heureka.cz k 4. 1. 2017
* Skutečná sleva – konečná cena, která je za sledované období nejnižší
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

 

Vývoj cen mobilních telefonů v období mezi 2. 12.  2016 a 2. 1. 2017

Mobilní telefony jsou další kategorií, kterou se vyplatí při povánočních výprodejích sledovat. Spotřebitelé je často nakupují jako vánoční dárky, a proto e-shopy důkladně pracují s jejich cenovou strategií: Před Vánoci dochází k mírnému snížení cen. Těsně před Štědrým dnem obchody ceny navýší, protože nákupní horečka dosahuje nejvyšších bodů. Po 24. 12. však ceny padají a nakupující dosáhnou na skutečné slevy.

Obrázek 1: Vývoj cen mobilních telefonů u vybraných e-shopů  od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

mobily_krivka

Mobilní telefony Apple jsou specifickou kategorií také při povánočních výprodejích. Apple má velice propracované dodržování koncové ceny a také díky silné značce odolává vyššímu zlevňování i při jednom z nejvýznamnějších slevových období. Z monitoringu vývoje průměrných cen je vidět, že povánoční snížení cen není tak markantní. Obchody zlevňily řádově pouze o desítky korun.

Obrázek 2: Vývoj cen mobilních telefonů Apple u vybraných e-shopů  od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

mobily_apple

U mobilních telefonů Samsung je zlevňování během povánočních výprodejů mnohem výraznější. U sledovaných internetových obchodů došlo řádově k průměrnému snížení ceny až o stovky korun. Z toho je zřejmé, že například u mobilů Samsung se vyplatilo počkat na výprodeje.

Obrázek 3: Vývoj cen mobilních telefonů Samsung u vybraných e-shopů  od 2. 12.  2016 do 2. 1. 2017

mobily_samsung

Závěr: Jaká je realita slev?

Spotřebitelé by si měli uvědomit, že e-shopy při nabízení slev i přes 80 % neklamou. Jenže toto velké snižování cen provedou u velice malého podílu produktů. E-shop digiboss.cz reálně průměrně zlevnil o 89,4 %, notino.cz o 81,9 % kamennyobchod.cz o 77,8 %, ale pouze u méně než 1 % produktů, což je zanedtabelné číslo.

Letos e-shopy se slevami opět šetřily. Stejně jako loni. Díky ČOI však ubývají nekalé obchodní praktiky.

Po povánočních výprodejích 2016 udělila ČOI internetovým obchodům pokuty v celkové výši 4,2 milionu korun. Mezi nejčastěji zjištěné nedostatky patřilo používání nekalých obchodních praktik nebo neposkytnutí řádných informací spotřebiteli o možnosti reklamace.

Obchodníci se samozřejmě snaží prodat zboží. K tomu používají vhodné cenové a marketingové taktiky, což je v pořádku – tím se posouvá trh dopředu. Zákazníci by si měli uvědomit, že na cenové akce se musí dívat zdravým rozumem, ČOI je neochrání a ke slevám přesahujícím desítky procent přistupovat obezřetně, protože e-shopy přeci nebudou rozdávat zboží zdarma.

Do nového roku bych si přál, aby se slevové války v českém prostředí přesunuly více do oblasti  inovací, služeb, designu a distribuce eshopů. Tím výrazně vzroste celková kvalita obchodů a také se zvýší šance na úspěch na zahraničních trzích.

Čekali jste letos na povánoční slevy? Jsou vám lhostejné? Zaujala vás analýza? Nebo byste si příště přáli data s jinými čísly? Nestyďte se vyjádřit svůj názor. Budeme rádi za zpětnou vazbu.

Sdílet příspěvek

Komentáře (0)