Povánoční slevy – triky s čísly či skutečné zlevnění?

Ještě než skončil roztrhaný balicí papír v odpadkovém koši, mnoho nakupujících
už si brousilo zuby na povánoční výprodeje českých e-shopů. Obchodníci naslibovali přitažlivé slevy šplhající až k uhrančivým 70 %. Jsou to triky s čísly, nebo nám
e-shopy opravdu dopřály výhodné opožděné dárky? U jakých produktů se vyplatí počkat si?

stromek_nav

Zákazníci si na povánoční slevy už tak zvykli, že pro některé z nich začínají Vánoce až 25. 12. Prodejci
již tradičně každý prosinec lákají nakupující slevovou cenovou strategií, které se těžko odolává.

Jak zjistit, kdy nás e-shopy tahají za nos a kdy se nám vyplatí odložit nakupování dárků po Vánocích?

Monitorovali jsme ceny v tradičních povánočních slevách a odhalili jsme, jakou cenovou politiku
si na nás obchodníci letos připravili.

Analýza e-shopů: Kvalitních slev jako šafránu

40 %, 50 %, 70 %. Kdo z vás by si na takovou slevu nepočkal? Pro zákazníka je téměř nemožné, aby sám zjistil, do jaké míry jsou povánoční slevy skutečné. Někde je použita taktika ukotvení ceny, jinde dochází
k použití opakovaných slev.

maxi_vyprodej

Možnost výhodného nákupu se dotklo průměrně 5,8 % zboží, které e-shopy skutečně zlevnily.

Analýza Karsa Monitor sledovala vývoj cen u předních českých internetových obchodů v období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více jak 120 e-shopech.

Například e-shop eleshop.cz u produktů ve skutečné slevě zlevnil v průměru o 19,3 %electroworld.cz o 17,5 %. Na druhou stranu velké e-shopy slibující obrovské slevy jako mall.cz, kasa.cz, czc.cz snížily ceny průměrně o  10 – 13%, ale jen u 9% produktů (viz Tabulka 1).

Je zajímavé také sledovat, že některé e-shopy si i přes svátky držely stejné ceny a vyhnuly se velkému zlevňování. U euronics.cz nedošlo ke změně cen u 85 %, v parfemy.cz u 69 % zboží.

Patrné je například opakované zlevňování, kdy jsou ceny zboží před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle analýzy Karsa Monitor nejvyšší množství opakovaných slev nabídly obchody eleshop s 21 % a obchody-plus.cz s 19 %.

Tabulka 1: Cenová politika vybraných internetových obchodů

E-shopPrům. % sleva / % sortimentu *% sortimentu opakovaně zlevněno **
obchody-plus.cz 28.4 / 119
eleshop.cz 19.3 / 2121
euronics.cz 18.1 / 41
electroworld.cz 17.5 / 133
datart.cz 16.8 / 116
lekarna.cz 14.2 / 22
alza.cz 13.7 / 83
kasa.cz12.9 / 137
mall.cz 12.6 / 96
parfemy.cz 12.4 / 84
czc.cz 12.3 / 55
okay.cz 10.1 / 385
tsbohemia.cz 9.9 / 43

Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
*Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Nakupování v povánočních výprodejích má jedno velké úskalí: Skutečně výhodné slevy jsou, ale často pouze na několik produktů v omezeném množství. Obvykle se tak můžete setkat třeba se slevami
až 90 % například u pouzder na mobilní telefony a podobného spotřebního zboží.

V praxi to vypadá následovně: Obchod nastaví výraznou slevu na minimální množství produktů,
aby přilákal masy zákazníků. Ostatní zboží se dočká pouze nižších slev, nebo je prodejce dokonce podraží.

Z Tabulky 2 je zřejmé, že vybrané obchody nejvíce zlevňovaly zboží o 5 – 10 %. Slevy vyšší než 10 % jsou méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % nenajdete téměř nikde (analýza Karsa Monitor nebrala v potaz množství slev, které nepřesáhlo 1 %. Tzn., že např. slevy vyšší jak 50 % se v e-shopech mohou vyskytnout, ale pouze výjimečně).

Tabulka 2: Procentuální poměr zlevňování u slev 5, 10, 20, 30 a 50 %

E-shopProdukty zlevněné o více než
5 %
Produkty zlevněné o více než
10 %
Produkty zlevněné o více než
20 %
Produkty zlevněné o více než
30 %
Produkty zlevněné o více než
50 %
okay.cz38 %15 %0 %0 %0 %
electroworld.cz13 %9 %3 %1 %0 %
mall.cz9 %5 %1 %0 %0 %
parfemy.cz8 %4 %0 %0 %0 %
euronics.cz4 %4 %1 %0 %0 %

 

Analýza produktů: Vyplatilo se čekat na nádobí, kuchyňské spotřebiče a parfémy

I když reklama láká na povánoční slevy všemožného zboží, opravdového většího zlevnění se dočkalo pouze několik kategorií. Analýzou Karsa Monitor jich prošlo 137. Z nich bylo skutečně zlevněno o více než 10 % 70 kategorií.

V povánočních výprodejích prodejci zlevnili nádobí o 21,3 %, kuchyňské spotřebiče o 15,9 % a parfémy o 13,3 %. Slevy se vyskytují, ale jen průměrně u 7% produktů! 

Z 70 skutečně zlevněných kategorií však pouhých 20 mělo slevu vyšší než 15 %. To je poměrně nízká hodnota podle toho, jak jsou slevy v médiích prezentovány.

Nejvýhodnější pro nakupující bylo (u některých kategorií díky stále trvajícím povánočním slevám stále je) pořídit si nádobí se slevou 21,3 %, kuchyňské spotřebiče s 15,9 %, parfémy s 13,3 % a mobilní telefony s 12,9 %. (viz Tabulka 3).

U počítačů, monitorů, notebooků a tabletů už nelze hovořit o nějak výrazném zlevnění.

Tabulka 3: Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích v povánočním období

KategoriePrům. % sleva / % sortimentu *% sortimentu opakovaně zlevněno **
Nádobí 21.3 / 104
Kuchyňské spotřebiče 15.9 / 53
Parfémy 13.3 / 66
Mobilní telefony 12.9 / 166
Foto 11.0 / 127
Notebooky a Tablety 10.3 / 75
Digitální kamery 10.3 / 81
Monitory 9.5 / 43
Šicí stroje 9.5 / 92
PC 9.0 / 74

Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
*Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu

Mobilní telefony: Opravdová versus opakovaná sleva

Mobilní telefony jsou jedním z nejčastějších vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor jak naložit
s taktikou jejich cen během povánočních výprodejů.

Pokud se teprve teď rozhodujete o koupi nového chytrého telefonu, nebo chcete zjistit, do jaké míry byl váš nákup výhodný, prohlédněte si následující tabulky. Vybrali jsme 5 top mobilních telefonů s nejvyšší opravdovou slevou a 5 s nejvyšší opakovanou slevou.

Tabulka 4: Mobilní telefony s nejvyšší opravdovou slevou

Mobilní telefony s nejvyšší opravdovou slevou
Samsung Galaxy S6 Edge
Sony Xperia Z3+
iPhone 6 Plus
Lenovo A2010
Samsung Galaxy Note 4

 

Tabulka 5: Mobilní telefony s nejvyšší opakovanou slevou

Mobilní telefony s nejvyšší opakovanou slevou
Lenovo Vibe X2
Lenovo A7000
Acer Liquid Z520
Samsung Galaxy S5 Mini
Samsung Galaxy A3

 

Slevy jsou, ale najít tu správnou

Pomineme-li někdy přehnanou a zavádějící reklamu na povánoční výprodeje, výhodné slevy lze v hromadě triky zastřených nabídek vypátrat. Nechat se zlákat pouze vysokými procenty je však cestou, jak se nechat nachytat. Zorientovat se v záplavě slev je obtížné. Jak na to?

Pokud máte v plánu vyčkávat až na povánoční slevy, zkuste si dát práci se sledováním ceny vybraných produktů už začátkem prosince. Jednoduše tak zjistíte, jestli se čekání na „velké“ slevy vyplatí.

Vyčkáváte na povánoční slevy, nebo je vůbec neřešíte? Zaujala Vás naše analýza? Nebo byste si do budoucna přáli analýzu z jiného soudku? Nestyďte se komentovat. Budeme rádi za každý podnět.

Sdílet příspěvek

Komentáře (4)

  • Mila

    Nakupuji behem roku. ‚Slevy‘ na ty moc nedam, jednak jsem delal v obchode s elektronikou, kde se kotvilo a skrtalo a jednak proto, ze to neni moc logicke. Zvlast v dnesni dobe, kdy je psychologie zakaznika dobre zmaknuta. A taky mnohdy to je i ve smyslu Simka ‚nechci slevu zadarmo‘ – vselijake karticky do penezenky, ktere jen konkretniho cloveka spoji s jinak anonymnim nakupem a konkretni clovek da, vymenou za ‚slevu‘ sve osobni udaje, ktere pak konci kdovikde a slouzi k ruznym analyzam. Zajimave na tom je, ze vymenou za slevu jsou nektery schopni zapujcit obcanku do kopirky. Fajn clanek.

    • Děkuji za pěkný komentář. Příměr s okopírováním OP je opravdu dobrý. Na druhou stranu pro mnoho zákazníků je velice pohodlné pokud jsou jim předkládány personalizované nabídky, které jim ulehčí výběr produktu a ušetří tak čas potřebný k nákupu. Záleží na kvalitě algoritmů a vyvážení míry „obtěžovaní“ potenciálního zákazníka. CZ obchody také v drtivé většině nedokaží s daty kvalitně pracovat a hlavně implementovat finální řešení, které by zvyšovalo prodeje.

  • Tomas Kruta

    Velmi poučný článek. Vás nebudou mít lidi od pricingu rádi nebo naopak 😉 Ne kvůli upozorňování na pricingové techniky. Ale spíše proto, že díky těm datům (pokud jsou aktuální a rychlá) lze jednoduše přečíst aktuální cenovou strategii konkurence. A podle toho pak případně korigovat vlastní. Jak jste na tom vlastně s rychlostí dodávky analytických dat, pokud bych sledoval řekněmě 10 shopů, které přeceňují v noci nebo nad ránem. Je možné čekat během dopoledne data ze sledovaných 10 kategorií?

    • Pokud budeme počítat, že z každého z 10. obchodu se stahuje cca 10 000 produktů tak celkové stažení a doručení reportů obsahující 100k cen bude trvat přibližně 1h. Hodně, ale záleží na rychlosti odezvy monitorovaných obchodů. Zajímavější, ale poté je monitoring vybraných TOP produktů v průběhu dne, kdy má obchodník přesný přehled nad kroky konkurence.