Povánoční slevy – triky s čísly či skutečné zlevnění?
Ještě než skončil roztrhaný balicí papír v odpadkovém koši, mnoho nakupujících
už si brousilo zuby na povánoční výprodeje českých e-shopů. Obchodníci naslibovali přitažlivé slevy šplhající až k uhrančivým 70 %. Jsou to triky s čísly, nebo nám
e-shopy opravdu dopřály výhodné opožděné dárky? U jakých produktů se vyplatí počkat si?
Zákazníci si na povánoční slevy už tak zvykli, že pro některé z nich začínají Vánoce až 25. 12. Prodejci
již tradičně každý prosinec lákají nakupující slevovou cenovou strategií, které se těžko odolává.
Jak zjistit, kdy nás e-shopy tahají za nos a kdy se nám vyplatí odložit nakupování dárků po Vánocích?
Monitorovali jsme ceny v tradičních povánočních slevách a odhalili jsme, jakou cenovou politiku
si na nás obchodníci letos připravili.
Analýza e-shopů: Kvalitních slev jako šafránu
40 %, 50 %, 70 %. Kdo z vás by si na takovou slevu nepočkal? Pro zákazníka je téměř nemožné, aby sám zjistil, do jaké míry jsou povánoční slevy skutečné. Někde je použita taktika ukotvení ceny, jinde dochází
k použití opakovaných slev.
Možnost výhodného nákupu se dotklo průměrně 5,8 % zboží, které e-shopy skutečně zlevnily.
Analýza Karsa Monitor sledovala vývoj cen u předních českých internetových obchodů v období mezi 1. 10. 2015 a 4. 1. 2016. Monitoringem prošlo 137 kategorií ve více jak 120 e-shopech.
Například e-shop eleshop.cz u produktů ve skutečné slevě zlevnil v průměru o 19,3 %, electroworld.cz o 17,5 %. Na druhou stranu velké e-shopy slibující obrovské slevy jako mall.cz, kasa.cz, czc.cz snížily ceny průměrně o 10 – 13%, ale jen u 9% produktů (viz Tabulka 1).
Je zajímavé také sledovat, že některé e-shopy si i přes svátky držely stejné ceny a vyhnuly se velkému zlevňování. U euronics.cz nedošlo ke změně cen u 85 %, v parfemy.cz u 69 % zboží.
Patrné je například opakované zlevňování, kdy jsou ceny zboží před Vánoci uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu. Podle analýzy Karsa Monitor nejvyšší množství opakovaných slev nabídly obchody eleshop s 21 % a obchody-plus.cz s 19 %.
Tabulka 1: Cenová politika vybraných internetových obchodů
E-shop | Prům. % sleva / % sortimentu * | % sortimentu opakovaně zlevněno ** |
---|---|---|
obchody-plus.cz | 28.4 / 1 | 19 |
eleshop.cz | 19.3 / 21 | 21 |
euronics.cz | 18.1 / 4 | 1 |
electroworld.cz | 17.5 / 13 | 3 |
datart.cz | 16.8 / 11 | 6 |
lekarna.cz | 14.2 / 2 | 2 |
alza.cz | 13.7 / 8 | 3 |
kasa.cz | 12.9 / 13 | 7 |
mall.cz | 12.6 / 9 | 6 |
parfemy.cz | 12.4 / 8 | 4 |
czc.cz | 12.3 / 5 | 5 |
okay.cz | 10.1 / 38 | 5 |
tsbohemia.cz | 9.9 / 4 | 3 |
* Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
Nakupování v povánočních výprodejích má jedno velké úskalí: Skutečně výhodné slevy jsou, ale často pouze na několik produktů v omezeném množství. Obvykle se tak můžete setkat třeba se slevami
až 90 % například u pouzder na mobilní telefony a podobného spotřebního zboží.
V praxi to vypadá následovně: Obchod nastaví výraznou slevu na minimální množství produktů,
aby přilákal masy zákazníků. Ostatní zboží se dočká pouze nižších slev, nebo je prodejce dokonce podraží.
Z Tabulky 2 je zřejmé, že vybrané obchody nejvíce zlevňovaly zboží o 5 – 10 %. Slevy vyšší než 10 % jsou méně časté a zboží zlevněné o více jak 20 % nenajdete téměř nikde (analýza Karsa Monitor nebrala v potaz množství slev, které nepřesáhlo 1 %. Tzn., že např. slevy vyšší jak 50 % se v e-shopech mohou vyskytnout, ale pouze výjimečně).
Tabulka 2: Procentuální poměr zlevňování u slev 5, 10, 20, 30 a 50 %
E-shop | Produkty zlevněné o více než 5 % | Produkty zlevněné o více než 10 % | Produkty zlevněné o více než 20 % | Produkty zlevněné o více než 30 % | Produkty zlevněné o více než 50 % |
---|---|---|---|---|---|
okay.cz | 38 % | 15 % | 0 % | 0 % | 0 % |
electroworld.cz | 13 % | 9 % | 3 % | 1 % | 0 % |
mall.cz | 9 % | 5 % | 1 % | 0 % | 0 % |
parfemy.cz | 8 % | 4 % | 0 % | 0 % | 0 % |
euronics.cz | 4 % | 4 % | 1 % | 0 % | 0 % |
Analýza produktů: Vyplatilo se čekat na nádobí, kuchyňské spotřebiče a parfémy
I když reklama láká na povánoční slevy všemožného zboží, opravdového většího zlevnění se dočkalo pouze několik kategorií. Analýzou Karsa Monitor jich prošlo 137. Z nich bylo skutečně zlevněno o více než 10 % 70 kategorií.
V povánočních výprodejích prodejci zlevnili nádobí o 21,3 %, kuchyňské spotřebiče o 15,9 % a parfémy o 13,3 %. Slevy se vyskytují, ale jen průměrně u 7% produktů!
Z 70 skutečně zlevněných kategorií však pouhých 20 mělo slevu vyšší než 15 %. To je poměrně nízká hodnota podle toho, jak jsou slevy v médiích prezentovány.
Nejvýhodnější pro nakupující bylo (u některých kategorií díky stále trvajícím povánočním slevám stále je) pořídit si nádobí se slevou 21,3 %, kuchyňské spotřebiče s 15,9 %, parfémy s 13,3 % a mobilní telefony s 12,9 %. (viz Tabulka 3).
U počítačů, monitorů, notebooků a tabletů už nelze hovořit o nějak výrazném zlevnění.
Tabulka 3: Procenta snížení cen v jednotlivých kategoriích v povánočním období
Kategorie | Prům. % sleva / % sortimentu * | % sortimentu opakovaně zlevněno ** |
---|---|---|
Nádobí | 21.3 / 10 | 4 |
Kuchyňské spotřebiče | 15.9 / 5 | 3 |
Parfémy | 13.3 / 6 | 6 |
Mobilní telefony | 12.9 / 16 | 6 |
Foto | 11.0 / 12 | 7 |
Notebooky a Tablety | 10.3 / 7 | 5 |
Digitální kamery | 10.3 / 8 | 1 |
Monitory | 9.5 / 4 | 3 |
Šicí stroje | 9.5 / 9 | 2 |
PC | 9.0 / 7 | 4 |
* Průměrná sleva – průměrná sleva zlevněných produktů
** Opakovaná sleva – ceny zboží jsou uměle navýšeny a v rámci slev pak sraženy na původní cenu
Mobilní telefony: Opravdová versus opakovaná sleva
Mobilní telefony jsou jedním z nejčastějších vánočních dárků. E-shopy tak mají velký prostor jak naložit
s taktikou jejich cen během povánočních výprodejů.
Pokud se teprve teď rozhodujete o koupi nového chytrého telefonu, nebo chcete zjistit, do jaké míry byl váš nákup výhodný, prohlédněte si následující tabulky. Vybrali jsme 5 top mobilních telefonů s nejvyšší opravdovou slevou a 5 s nejvyšší opakovanou slevou.
Tabulka 4: Mobilní telefony s nejvyšší opravdovou slevou
Mobilní telefony s nejvyšší opravdovou slevou |
---|
Samsung Galaxy S6 Edge |
Sony Xperia Z3+ |
iPhone 6 Plus |
Lenovo A2010 |
Samsung Galaxy Note 4 |
Tabulka 5: Mobilní telefony s nejvyšší opakovanou slevou
Mobilní telefony s nejvyšší opakovanou slevou |
---|
Lenovo Vibe X2 |
Lenovo A7000 |
Acer Liquid Z520 |
Samsung Galaxy S5 Mini |
Samsung Galaxy A3 |
Slevy jsou, ale najít tu správnou
Pomineme-li někdy přehnanou a zavádějící reklamu na povánoční výprodeje, výhodné slevy lze v hromadě triky zastřených nabídek vypátrat. Nechat se zlákat pouze vysokými procenty je však cestou, jak se nechat nachytat. Zorientovat se v záplavě slev je obtížné. Jak na to?
Pokud máte v plánu vyčkávat až na povánoční slevy, zkuste si dát práci se sledováním ceny vybraných produktů už začátkem prosince. Jednoduše tak zjistíte, jestli se čekání na „velké“ slevy vyplatí.
Vyčkáváte na povánoční slevy, nebo je vůbec neřešíte? Zaujala Vás naše analýza? Nebo byste si do budoucna přáli analýzu z jiného soudku? Nestyďte se komentovat. Budeme rádi za každý podnět.
Komentáře (4)