Parfémy na Valentýna: Jaké ceny letos e-shopy nachystaly?

Běžnější valentýnský dárek, než je parfém, snad neexistuje. Vědí to zákazníci, vědí to i prodejci. Jak se e-shopy letos postavily k 14. únoru? Analýza Karsa Monitor odhalila, jaké cenové strategie si připravily na svátek zamilovaných.

valentyn_nav

Vybrat partnerce dárek je někde celkem obtížné. Experimentování s voucherem na tandemový seskok padákem, nebo dokonce nic nekoupit, by se nemuselo vyplatit. Parfémem nic nezkazíte, uděláte jím radost a obdarovaná osoba ho ráda používá ještě dlouhou dobu. Proto je jedním z nejžádanějších dárků na sv. Valentýna.

Obzvláště e-shopy nabízející parfémy si takovou událost nemohly nechat ujít. Stejně jako na Černý pátek nebo před Vánoci se dalo očekávat zvýšení cen. Opravdu se tak stalo i tento rok?

Průměrné ceny parfémů se před Valentýnem téměř nezměnily

Z analýzy Karsa Monitor, která monitorovala 8 nejznámějších českých e-shopů prodávajících parfémy v období mezi 1. 2. a 14. 2. ,  vyplývá, že průměrné změny cen byly zanedbatelné.

Ve sledovaných e-shopech sice došlo ke slevě průměrně u 9 % produktů o 8 %, ale podíl zdraženého zboží se vyšplhal na 6 %. V tabulce 1 naleznete, jak s cenami zacházely jednotlivé internetové obchody.

E-shop jedenklik.cz zlevnil nejvyšší procento svých produktů a dlouhodobě nabízí nejnižší ceny parfémů. I když obchod parfemy-parfemy.cz zlevnil poměrně vysoký podíl produktů, jeho ceny se průměrně pohybují v nejvyšší cenové hladině.

Na začátku února byla průměrná cena parfémů 777 Kč. Jak se přibližoval Valentýn a očekávané nákupy, ceny se zvýšily na průměrných 783 Kč. Těsně před Valentýnem došlo opět k mírnému zlevnění na průměrných 780 Kč.

Z naměřených výsledků je patrné, že se většina prodejců přiklonila k opakované zlevňování, kdy jsou ceny zboží před Valentýnem navýšeny a v rámci slev pak sníženy na původní cenu. Našly se však i výjimky, které během února ceny měnily minimálně (viz obr. 1).

Tabulka 1: Cenová politika vybraných internetových obchodů

E-shop Průměrná změna ceny v %Průměrná výše slevy v %*Podíl produktů ve slevě v % Podíl zdražených produktů v %
elnino.cz -0.1 -5.3 5.4 1.8
jedenklik.cz0 -4.6 18.2 12.5
parfemgroup.cz -0.1 -7.5 3.8 2.8
parfemy.cz -0.4 -9.8 6.4 3.7
parfemy-parfemy.cz -0.4 -10.5 8.3 4.5
parfums.cz -0.2 -4.7 16.7 10.4
prodejparfemu.cz0 -12.8 5.3 6.4
xparfemy.cz0 -8.5 8.0 7.0

* Produkty zlevněné o více než 5 %

Obrázek 1: Vývoj průměrné ceny parfémů u vybraných e-shopů od 1. 2. do 14. 2.

pr_cena_parfemu_unor_tab

Dále analýza odhalila, že zákazníci dávají přednost větším objemům flakonů, protože jsou cenově výhodnější. To se projevilo také na cenové politice e-shopů: Vývoj průměrné ceny parfémů o objemu 75 ml je mnohem stabilnější než u parfémů o objemu 100 ml. Porovnáním obrázků 2 a 3 zjistíte, že kolísání cen bylo u těchto dvou objemů odlišné.

Obrázek 2: Vývoj průměrné ceny parfémů o objemu 75 ml u vybraných e-shopů od 1. 2. do 14. 2.

parfemy75

Obrázek 3: Vývoj průměrné ceny parfémů o objemu 100 ml u vybraných e-shopů od 1. 2. do 14. 2.

parfemy100

Analýza vybraných produktů od ledna do Valentýna

Z průměrných výpočtů sice vyplývá, že se před Valentýnem ceny parfémů příliš neměnily, ale našly se i produkty, jejichž ceny se dočkaly větších změn. Nejvíce se to dotklo parfémů, které jsou obecně nejpopulárnější:

Calvin Klein Eternity Woman, parfémovaná voda 100 ml, dámská: Tento dámský parfém byste v lednu koupili průměrně za 712 Kč. Na přelomu měsíce cena stoupla na 736 Kč a před Valentýnem spadla až na 707 Kč, čili cenu nižší než byla v lednu. V tomto případě se tak došlo mezi lednem a 14. únorem k reálnému zlevnění.

parfemy_celekGiorgio Armani Acqua di Gio Pour Homme, toaletní voda 100 ml, pánská: V lednu se cena pohybovala průměrně na částce 1 434 Kč. Začátkem února došlo k redukci ceny na 1 424 Kč. S přibližujícím se Valentýnem začala průměrná cena opět pomalu stoupat skoro na původní cenu, 1 432 Kč (viz obr. 4). Některé e-shopy v tomto období často měnily ceny: jedenklik.cz 16x a parfums.cz 7x.

Versace Bright Crystal, toaletní voda 90 ml, dámská: U tohoto parfému se naopak cena neustále snižovala – v lednu se pohybovala na cenové hladině 1 070 Kč (jedenklik.cz nejlevněji za 793 Kč, nejdráž xparfémy.cz za 1 195 Kč), na přelomu ledna a února na 1 017 Kč a těsně před 14. únorem dokonce na průměrných 987 Kč (jedenklik.cz nejlevněji za 788 Kč, nejdráž xparfémy.cz za 1 119 Kč).

Lacoste Essential, toaletní voda 125 ml, pánská: V lednu stál průměrně 841 Kč, na přelomu měsíce došlo ke zvednutí ceny na 851 Kč a před Valentýnem se cenová hladina vyšplhala na 866 Kč. Oproti předchozím případům došlo u tohoto parfému k postupnému zdražování až do 14. února.

Na těchto pěti případech je vidět, že každý produkt je přeceňován jiným způsobem. U nejprodávanějšího zboží prodejci pracují s cenou více, aby se dopracovali k co největšímu profitu: Nejčastější taktikou je opakovaná sleva. U některého zboží však došlo i na reálné zlevňování či postupnému zdražování.

Obrázek 4: Vývoj průměrné ceny parfému Giorgio Armani Acqua di Gio Pour Homme u vybraných e-shopů od 15. 1. do 15. 2.

priklad_parfem

Kdy se vyplatí koupit parfém?

Analytický nástroj Karsa Monitor dlouhodobě sledoval vývoj cen několika tisíc produktů celý rok, od března 2015 do února 2016. Z monitoringu cen e-shopů vyplynulo, že únor není měsícem, kdy je možné koupit parfémy nejlevněji.

Za poslední rok bylo možné koupit parfémy nejlevněji v říjnu 2015 za průměrnou cenu 807 Kč a nejdráž v březnu 2015 za 819 Kč. 

Je zajímavé sledovat, jak se během posledních 12 měsíců vyvíjela cenová hladina: Nejníže spadla průměrná cena parfémů na 807 Kč v říjnu, druhým nejlevnějším měsícem byl leden s 809 Kč. Nejvýše se ceny vyšplhaly v březnu 2015 na 819 Kč. Během první poloviny února dosáhly ceny průměru 813 Kč, což je v 12 měsíčním období střední hodnota cenové hladiny.

Díky analýze Karsa Monitor je přesně vidět, jak se během celého roku pohybovala průměrná výše cen parfému, a které měsíce jsou pro nákup nejvýhodnější. Dále je možné u jednotlivých skupin parfémů sledovat, jak který e-shop pracoval během posledního měsíce s cenou. Nejintenzivnější změny cen se udály během posledních 14 dnů, a to u nejpopulárnějších produktů, jež e-shopům generují nejvyšší zisky.

Sledujete ceny parfémů v e-shopech před Valentýnem? Nebo prostě jdete koupit dárek a nehledíte na ceny? 

Sdílet příspěvek

Komentáře (0)