Analýza: Černý pátek. „Svátek“ reálných slev, nebo marketingového klamu?

Během Černého pátku jsou zákazníci schopni kvůli velkým slevám vyčkávat hodiny před začátkem akce nebo se kvůli zboží dokonce poprat. Jak to se slevami vypadá ve skutečnosti? Vyplatí se na Černý pátek pořídit vánoční dárky, nebo si e-shopy se spotřebiteli pouze zahrávají?

kocka_nav

Black Friday můžeme prohlásit za oficiální start předvánočního nákupního davového šílenství.
Ve Spojených státech a Kanadě láme prodejní rekordy po desítky let.

České e-shopy se snaží na tento trend poslední roky navázat, napodobit zahraniční obchody a zaujmout nakupující. Letos některé přicházejí se slevami až 80 %. Je možné tomu vůbec věřit?

Špetka slev, spousta triků

mall_fridayJak zjistit, kdy z nás obchody dělají hlupáky a kdy nabízejí skutečné slevy? Než ke slovu pustíme přesná data z analýzy, podívejme se na Černý pátek selským rozumem.

Internetový obchod Mall.cz prodloužil páteční Black Friday
až do pondělí. Očekává, že naláká ještě více zákazníků. Podívejme se na názorný případ, kdy nabízená sleva není slevou:

Sportovní GoPro kameru Black Edition prodává e-shop se slevou 36% – zákazníci ji nyní mohou mít
za 9 489 Kč namísto „obvyklých“ 14 999 Kč. K tomu obchod přidává dopravu zdarma a dárek jako další lákadlo.

Pokud produkt porovnáme s dalšími obchody, zjistíme, že  stejný model lze běžně nakoupit za tuto cenu
a cena 14 999 Kč je zde jen pro ukotvení (vice o technikách ukotvení ceny).

Analýza rozdílu cen mezi čtvrtkem a pátkem

Tam, kde je rozum krátký, nastupuje monitoring. Měřili jsme rozdíl cen mezi čtvrtkem a pátkem. Analýzou prošlo 58 988 unikátních produktů ve 142 obchodech.

Je zajímavé, že v porovnání čtvrtka a pátku se průměrná celková cena zvýšila o 0,1 %. Zákazníci vhozením zlevněného produktu do košíku uspokojili touhu po nákupu, ale při případné koupi jiného
už nakupovali zdražené zboží. Tím pádem zákazník odešel spokojený a pro prodávající Černý pátek splnil všechna očekávání.

Průměrná výše slevy mezi těmito dny činila 6,4 %. Ve slevě bylo 4,6 % produktů, 3,0 % produktů naopak zdražilo.

Tabulka 1: Změny výše cen a slev u vybraných e-shopů

E-shopPrůměrná změna ceny v %Průměrná výše slevy v %Podíl produktů ve slevě v %Podíl zdražených produktů v %
czc.cz0,151,92,2
eleshop.cz 0,35,210,214,3
kamennyobchod.cz0,71,73,82,9
levneelektro.cz-0,17,53,72,4
mironet.cz-0, 315,23,73,5
parfums.cz-0, 15,14,44,7
pilulka.cz 2,54,11,835,7
prodejparfemu.cz0,25,90,71,5
xparfemy.cz 0,18,52,12,2

 

Tabulka 2: Průměrná změna cen vybraných produktů v e-shopech

Produkt Průměrná změna ceny produktu ve všech obchodech v %
Notebook Asus GL552JX-CN190H-18,2
Autorádio Orava AR-114-8,9
Sporák Candy CCV 5503 W-7,5
Dřez Blanco Elon XL 6 S29,3
Aramis Havana toaletní voda 100 ml pánská16,4
Mixér Bosch MSM 658,3

 

Sečteno, podtrženo, na Černý pátek se žádné slevové zázraky nekonaly.

U cenově nejzajímavějšího zboží mívají e-shopy na skladě jenom pár kusů, takže lidově řečeno, kdo dřív přijde, ten dřív mele. Mezi další triky se řadí například ukotvení ceny, které zkresluje skutečně poskytnutou slevu, nebo slevy prezentované jako snížení z ceny doporučené výrobcem.

Jistě, nakoupit výhodně lze, ale musíte si dát veliký pozor, abyste se vyvarovali falešným lákadlům. Černý pátek je přeci jenom marketingový tah, jejímž hlavním cílem je zvednout spotřebitele z gaučů a donutit je nakoupit přes internet.

Jak se díváte na Černý pátek? Máte s ním nějaké zkušenosti? Podělte se s ostatními v komentářích.

Sdílet příspěvek

Komentáře (2)

  • Mila

    Valentyn vs Pepici a Pepicky, Heloween vs Dusicky, Santa vs Jezisek, cerny patek vs neco. Proste marketing z dovozu vs nase tradice. Vysledek globalizace.

    • Mě nejvíce zaujalo z pohledu marketingu, že importované svátky mají většinou postavu personalizovanou. Santa, maska na Heloween, místo klidného zapálení svíčky a zavzpomínání, představa Ježíška.